ההיסטוריה המטורפת של משחקי הכס, עונה 5 פרקים 7-8: מה הקשר בין הלבנים המהלכים להתחממות הגלובלית?

Nights King

תקציר הפרקים הקודמים: משחקי הכס היא סדרה נפלאה עובר חובבי היסטוריה. ג'.ר.ר מרטין מבסס לא מעט מקווי העלילה על אירועים, אנשים ומגמות שקרו בעבר. כמעט לכל מהלך במשחקי הכס יש רפרנס היסטורי.  המטרה בבלוג הזה היא להצביע על המקור המשוער. והפעם: הלבנים המהלכים וההתחממות הגלובלית, האל רב הפנים וכת האססינים, גלידאטורים ועבדים, והקשר בין סרסיי למלכה ההיסטורית ברונהילדה והדמות ברינהילד מהמיתולוגיה הנורדית.

פרקים 1-2 בעונה 5: מירסלה ואלינור מאקוויטניה, חאליסי ושלטון החוק

פרקים 3-4: הקשר בין אל האור לדת הזורואסטרית, ובין דורן למורים כובשי ספרד

פרקים 5-6: מה בין הוויילדלינגס לסקוטים ובין "דת השבעה" לנצרות הקתולית

 הראשון לשמו: הלבנים המהלכים

סצינת הקרב בסיומו של הפרק השמיני היא ללא ספק התפתחות דרמטית בעלילה. למאבקים על הכס בין בתי האצולה השונים מצטרף כרגע אויב, והוא לא אנושי. מאין באים "האחרים"? קודם כל, כדאי להבדיל בין הלבנים המהלכים לבין הווייטס (Wights). הלבנים המהלכים הם יצורים על אנושיים. אחד מהם נהרג על ידי ג'ון סנואו, ארבעה מהם נראים בקרב על גבעה, ואחד מהם הוא המנהיג, וככל הנראה שמו "מלך הלילה" (The Night’s King). הווייטס הם גופות של בני אדם שקמות לתחיה על ידי הלבנים המהלכים וניתן להרוג אותם בנשק "קונבנציונלי".

שננו: לבנים מהלכים

שננו: לבנים מהלכים

וייטס

וייטס

.

.

.

.

.

.

.

.

מקור ההשראה לווייטס הם ככל הנראה הזומבים. האמונה במתים שקמים לתחיה וצבועים בלבן מקורה בהאיטי. כיוון שהאיטי היתה מושבת עבדים, קשה לדעת אם מדובר באמונה מקומית ילידית, או כזו שיובאה מאפריקה ועברה כמה גלגולים.

לגבי הלבנים המהלכים: כאמור, "משחקי הכס" מתואר מנקודת מבטם של תושבי ווסטרוס. עבורם, ובהתחשב בכך שמדובר בתקופה הדומה לאירופה של ימי הביניים, כל מה שמעבר לגבולות ידיעתם מהול במיתולוגיה, ובה גם חיות ומפלצות. השבטים הגרמאנים, למשל, האמינו שבמעבה היער חיים טרולים ואורקים. הלבנים המהלכים הם, בהתאם, יצורים מיתולוגיים שקיימים "מעבר לחומה", כלומר מעבר חומת הידיעה. לא מצאתי מקור היסטורי יותר קונקרטי לאחרים. אם יש לכם מה להוסיף על כך – אתם מוזמנים לעשות זאת.

אבל הפרשנות המעניינת ביותר בה נתקלתי לגבי הלבנים המהלכים, היא זו שמופיעה באתר ווקס: "האחרים" הם למעשה מטאפורה לשינויי אקלים, וספציפית ביחס לימינו – להתחממות הגלובלית. האחרים, כמו ההתחממות הגלובלית, זהו כוח מחוץ לגבולות האנושות שמאפיל על כל קווי העלילה ומאיים על כולם. הם לא נראו מזה זמן ולכן חלק מהגיבורים מאמינים שמעולם לא התקיימו, בדומה להכחשה של ההתחממות הגלובלית בימינו. צפו בווידאו הזה, הוא די משכנע:

עוד תוספת מעניינת לתאוריה הזו: הדרך היחידה להתמודד עם שינויי האקלים היא טכנולוגיה. במשחקי הכס הדרקונים מהווים מטאפורה לטכנולוגיה – כוח, ידע ותחכום שהיו בידי האימפריה הקדומה ואליריה ואבדו עם השנים, בהתאם להשוואה של תקופת משחקי הכס לימי הביניים. את "האחרים" אפשר להרוג בעזרת זכוכית דרקון או בעזרת פלדה ואליריאנית (ממנה עשויה חרבו של ג'ון סנואו) – שני הקשרים ברורים לוואליריה.

השני לשמו: האל רב-הפנים וכת האססינים המוסלמית

Arya

ארייה ממשיכה בדרכה קראת הצטרפות לכת של האנשים חסרי הפנים. מעט רקע מהמיתולוגיה של משחקי הכס: האל רב הפנים ומאמיניו הם כת שנוסדה במכרות הרי הגעש של ואליריה, בין העבדים ששירתו את הוואליריאנים. יש תאוריות שלימות על מקורותיהם ועל קשר אפשרי לילדי היער, אבל אנחנו פה לדבר על היסטוריה.

ההקשר ההיסטורי המתבקש הוא האססינים המוסלמים שמקורם בכת הניזארים האיסמעילים, ענף של האיסלאם השיעי שהיה פעיל במאה ה-11 בפרס ובסוריה. האססינים, שעשו הרבה צרות לצלבנים האירופאים, התמחו בהתחפשות, הסוואה ורצח. זה גם הרקע ההיסטורי למשחרק המחשב הפופולרי "אססין קריד". המילה "אססין" באנגלית (ובכל שפה אירופאית) מקורה בכת הזו שכונתה "אוכלי החשיש" (hashishin).

השלישי לשמו: גלדיאטורים

ג'ורה בתפקיד ראסל קרואו

ג'ורה בתפקיד ראסל קרואו

ג'ורה וטיריון נמכרים ראשית כעבדים שיישלחו אל הזירות כגלדיאטורים שנלחמים עד מוות. עבדות, כמה המפתיע, היתה קיימת לכל אורך ההיסטוריה, וסחר בעבדים היה אלמנט מרכזי גם בכלכלת אירופה בימי הביניים. למעשה, המילה עבד באנגלית, slave, מגיעה מהמילה "סלאבים". הוויקינגים היו פושטים על כפרי הסלאבים, שובים אותם ומוכרים אותם כעבדים. העסגק היה כל כך נפוץ עד ששמם הפך למילה נרדפת לעבדים.

גלדיאטורים, וגם זה לא מפתיע או מחדש, היו פרקטיקה שגרתית בערי האימפריה הרומית. מה שכדאי אולי לציין הוא שזו היתה מסורת שנמשכה שנים רבות – בערך 1000 שנה, מהמאה החמישית לפני הספירה ועד המאה החמישית לספירה, אז הופסקה בלחץ הכנסיה הקתולית. מלחמות השוורים בספרד התפתחו גם הם, ככל הנראה, מקרבות הגלדיאטורים.

הרביעי לשמו: סרסיי והמלכה ברונהילדה

Cercei

המאסר של סרסיי הוא הזדמנות חד פעמית לחוש מעט אמפתיה לאחת הדמויות השנואות ביותר במשחקי הכס. אבל גם סרסיי, כמו רוב הדמויות בסדרה, איננה מוציאה לפועל את תכניותיה הזדוניות מתוך רשעות טהורה, אלא כחלק ממאבקי הכוח והשליטה. בהקשר הזה, תוכלו למצוא בלינק הזה השוואה מעניינת במיוחד בין סרסיי למלכה הוויזיגוטית-מורבינגית ברונהילדה שחיה במאה השישית לספירה וקרוב לוודאי ששימשה מקור לדמות המיתולוגית ברינהילד, אשתו של זיגפריד, דמו מפתח במיתולוגיה הנורדית.

כמו סרסיי, גם ברונהילדה הוויזיגוטית התחתנה ב"נישואי אינטרס" עם המלך הפרנקי, בן השושלת המורבינגית, זיגברט (הקרבה בין שמו לבין המלך המיתולוגי זיגפריד מחזקת את ההנחה שהם המקור ההיסטורי למיתוס), ששלט באוסטרסיה, הולנד, בלגיה וצפון גרמניה של היום. כמו רוברט ברתאיון, גם זיגברט נרצח. לא אלאה אתכם בכל הפרטים, אבל ברונהילדה אחזה במושכות תחילה בשמו של בנה, ולאחר מכן בשמם של נכדיה. היא עסקה בטכסיסים פוליטיים שכללו רציחות, בגידות והפרות אמון. במקרה הקיצון היא גרמה למותו של אחד מנכדיה למען נכדה השני. היא הקימה עליה רבים מבני האצולה שמתחתיה, וחששה, כמו סרסיי ממרג'רי, מנשותיהן של בנה ונכדיה.

אם משהו בסופה של ברונהילדה מרמז על סופה של סרסיי, היכונו למנת אלימות וסדיזם שאפילו משחקי הכס טרם הגיעה אליו: ברונהילדה הואשמה על ידי יריבה, מלך נויסטריה, קלותר השני, ברציחתם של לא פחות מ-10 מלכים. היא הוצאה להורג כשהיא קשורה לסוס בשיערה, ביד אחת וברגל אחת, ונגררת ברחבי העיר. לאחר מכן היא נרמסה בפרסותיהם של סוסים. הנה ציור להמחשה, אם כי אני בטוח שג'.ר.ר. מרטין ויוצרי הסדרה ייקחו את זה רחוק יותר.

ברונהילדה מוצאת להורג. מקורות השראה לרמזי

ברונהילדה מוצאת להורג. מקורות השראה לרמזי

אירופה במאה השישית לספירה

אירופה במאה השישית לספירה

אם אתם רוצים לקרוא עוד בנושא – זה הלינק עבורכם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טלוויזיה, משחקי הכס, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה