משחקי הכס עונה 6 פרק 3-4: אליזבת הראשונה, ג'ינגס חאן ואוסמה בין לאדן

תקציר הפרקים הקודמים: משחקי הכס היא סדרה נפלאה עובר חובבי היסטוריה. ג'.ר.ר מרטין מבסס לא מעט מקווי העלילה על אירועים, אנשים ומגמות שקרו בעבר. כמעט לכל מהלך במשחקי הכס יש רפרנס היסטורי.  המטרה בבלוג הזה היא להצביע על המקור המשוער. והפעם: מי דומה יותר לאליזבת הראשונה, האם דיאנריס היא ג'ינגס חאן והאם הספראו הוא אוסמה בין לאדן?

 הראשון לשמו: דיאנריס היא אליזבת הראשונה?

Daenrys Elizabeth

דיאנריס ואליזבת. הן דומות?

שני הפרקים האלו, במיוחד הרביעי, עומדים בסימן כוח נשי. כל הנשים צוברות כוח למעט סרסיי. יארה הופכת למועמדת מובילה להנהיג את איי הברזל. סאנסה הופכת מבובת חרסינה פסיבית לאשה בעלת תושיה, כשהיא מבינה שעליה לקחת חלק במשחק הפוליטי. דיאנריס כבר מזמן במשחק, אבל היא יוצאת מהבור הזמני אליו נפלה כשבידיה קלפים טובים בהרבה: הדותראקים מצטרפים אליה ואל הצבא שכבר היה ברשותה.

נשים היו כמובן מיעוט בקרב מנהיגים לאורך ההיסטוריה אבל יש לא מעט דוגמאות לנשים שהובילו אומות ומדינות. אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה במאה ה-16, היא אחת הבולטות שבהן. היא נחשבת לאחת המנהיגות המוצלחות של אנגליה. היא היתה אהודה על נתיניה, הובילה אותם לניצחון מכריע על הארמדה הספרדית, השרישה את הניתוק מהכנסיה הקתולית ונחשבה למבשרת הרנסאנס באנגליה.

יש לא מעט קווי דימיון בינה לבין דיאנריס. שתיהן איבדו את אמן. אליזבת היא בתם של הנרי השמיני ואן בוליין. אן הוצאה להורג על ידי הנרי לאחר שהואשמה בגילוי עריות וניאוף. אבל אשמתה העיקרית היתה שלא הולידה לו בן זכר והוא היה צריך למצוא אשה אחרת, או יותר נכון רחם אחר, תחתיה.

שתיהן הוגלו בצעירותן. אליזבת, שמעמדה הידרדר לאחר מות אמה ואביה, נשלחה בגיל 13 לגור עם אמה החורגת (אחת נשותיו של הנרי) ובעלה, תומס סימור, שככל הנראה התעלל בה מינית. נישואיה של דיאנריס בגיל 13 (על פי הספרים) לחאל דרוגו יכולים בהחלט להיחשב כסוג של אונס. לשתיהן לא היו ילדים. בעוד דיאנריס לא יכולה ללדת (היא קוללה על ידי מירי מאז דור המכשפה שטענה שתציל את דרוגו), אליזבת בחרה לא ללדת ילדים, ונחשבה ל"נשואה לאנגליה". העובדה הזו הביאה לקצו את בית טיודור, המליכה את ג'יימס השישי מלף סקוטלנד כמלך אנגליה, והחל את התהליך שיביא לעולם בסופו את הממלכה המאוחדת ואת דגל היוניון ג'ק.

הדימיון החשוב ביותר הוא ביכולת ההנהגה שלהן. שתיהן נחשבו בהתחלה לחסרי כוח פוליטי והנסיבות הביאו לעלייתן לגדולה. דיאנריס, שהיתה אמורה להיות השה שיועלה לעולה כדי שאחיה ויסריס יחזור על גבי הסוסים הדותראקים לווסטרוס, הפכה לתקווה האחרונה של בית טרגריאן. אליזבת הפכה למועמדת לאחר מותו של אחיה למחצה אדוארד השישי ולאחר שלטונה הטראומתי של אחותה למחצה מרי הראשונה, היא בלאדי מרי, שהיתה המלכה הקתולית האחרונה באנגליה וניסתה, במסע מדמם במיוחד, להשיב את אנגליה אל חיק הכנסיה הקתולית. לאחריה החליט הפרלמנט כי על הכס לא יישבו עוד קתולים. אליזבת היתה הכלי שבידי הפרוטסטנטים.

אולם מהרגע שנקרתה בדרכן ההזדמנות – שתיהן לקחו אותה בכל הכוח. דיאנריס הופכת לדמות מיתולוגית. אליזבת היא כבר מיתולוגיה מודרנית, שהנהיגה את אנגליה אל תחילת תור הזהב שלה.

על הדימיון בין השתיים אפשר לקרוא עוד פה.

השני לשמו: סאנסה היא אליזבת הראשונה?

Sansa Elizabeth

לא – הן דומות!

גם אם הטיעון אליזבת-דיאנריס מנומק היטב, הוא, לטעמי, עדיין נופל מול ההשוואה שבין סאנסה לאליזבת. גם סאנסה היתה בתו של מלך. גם היא איבדה את שני הוריה בגיל צעיר. אמה קייתלין הושפלה באופן דומה לאופן בו הושפלה אן בוליין. גם היא הוגלתה. גם היא לא היתה אמורה להיות היורשת הבכירה.

גם היא איבדה אח שאהבה (רוב) שהיה אמור להנהיג את האומה לאחר מות אביו. הקשר בין אליזבת לאדוארד השישי דומה יותר לזה שבין סאנסה ורוב מאשר לזה שבין דיאנריס לראיגר, אותו לא הכירה, או ויסריס, שהתעלל בה. סאנסה נאנסה על ידי רמזי, בדומה לאליזבת. וחשוב לא פחות – היא אדמונית, עם מראה אנגלי במיוחד. אי אפשר לחשוב שהליהוק הזה הוא מקרי לחלוטין.

בניגוד לדיאנריס, שבוחרת מלכתחילה בדרך ההנהגה, סאנסה דומה יותר לאליזבת: היא לא תיכננה להוביל, אבל אין לה ברירה. היא גדלה אט אט לתוך התפקיד שההיסטוריה מייעדת לה, כמו אליזבת. הדימיון הזה גורם ללא מעט צופים/קוראים להאמין שסאנסה היא זו שתשב על כס הברזל בסופו של דבר. ואם לא בקינגס לנדינג – אז לפחות בווינטרפל.

הווידאו הזה, מערוץ היוטיוב המצויין של גיל קדרון ואיתמר הראל שאני ממליץ עליו בלי כל קשר, מסביר זאת היטב.

השלישי לשמו: אם כך, האם דיאנריס היא ג'ינגס חאן?

genghis_khan

ג'ינגס חאן. 2% מאוכלוסיית העולם הם צאצאיו

אם סאנסה היא אליזבת, דיאנריס דומה הרבה יותר לג'ינגס חאן. המונגולים היוו השראה עבור ג'ורג' ר.ר. מרטין כשהמציא את הדותראקים. הדימיון מתבטא במבנה השבטי, בתרבות האלימה וחסרת הרחמים, במנהגים, כמו שתיית חלב סוסות מותסס (כאלכוהול), בקשר האדוק לסוסים, בצורת הלחימה שמעודדת ביזה ואונס תוך שמירה על חיי נוודות, בעובדה שמנהיג שמנצח מנהיג אחר, הורג אותו וזכאי לכל נשותיו ועוד. אפילו המילה חאל דומה למיל חאן, השמורה למנהיג.

ג'ינגס חאן החל את חייו כמעט כמנודה. אביו מת בצעירותו (בעקבות סכסוך), הוא נאבק בקושי על חיי משפחתו ואשתו נחטפה על ידי שבט יריב. אולם ג'ינגס חאן היה גאון צבאי. הוא אסף אחריו עוד ועוד שבטים, בין אם כי ניצח אותם, ובין אם כי הם בחרו להצטרף לסוס מנצח. בסופו של דבר הוא היה הראשון שאיחד את כל השבטים המונגולים – בדיוק כמו שדיאנריס איחדה את הדותראקים בפרק האחרון.

מכאן ואילך הוא פצח במסע כיבושים שהביא אותו עד הונגריה, כשבדרך הוא מרסק אימפריות וערים מפוארות כמו סמרקאנד, בגדד וקייב. האימפריה המונגולית היא האימפריה הגדולה ביותר בשטחה בהיסטוריה. ג'ינגס חאן הוא ללא ספק דמות היסטורית מיתולוגית – בדיוק כפי שג'ורג' ר.ר. מרטין מעוניין לפסל את דיאנריס

Daenerys

הוא אמנם לא שיחרר עבדים, אבל החברה המונגולית היתה שיוויונית וחופשית בהרבה ממקבילותיה בסין, בעולם הערבי או באירופה. כמו דיאנריס, הוא הציע לערים להיכנע. אם הסכימו, הו צורפו לאימפריה שלו וזכו לשגשוג. אם סירבו – הוא רמס אותם, באופן מילולי, עד עפר: אחת מדרכי הענישה היתה רמיסה של אנשים חיים תחת פרסות סוסים. אגב, הוא הכניע ערים כשהשליך לתוכן גופות רקובות בעזרת בליסטראות והביא להפצת מחלות. אחת מהן היתה דבר. למעשה, סיכוי סביר שאת מגיפת הדבר השחור הביאו המונגולים על אירופה.

הדימיון בין דיאנריס לבינו, לטעמי, רב ומסקרן בהרבה מזה שבינה לבין אליזבת. יש רק דבר אחד שבו הם שונים: בעוד לדיאנריס אין ילדים, ג'ינגס חאן פיזר את זרעו כמו סביון מיובש ברוח. הוא שכב, בכוח או בהסכמה עם מספר בלתי נתפס של נשים. ההערכה היא כי 2 אחוזים מאוכלוסיית העולם כיום הם צאצאיו.

הרביעי לשמו: האם הספראו העליון הוא בין לאדן?

בפרק הרביעי נחשפנו לסיפור חייו של הספראו העליון. מתברר כי הוא מומר. חוזר בתשובה. ובהתאם לקלישאה – החוזרים בתשובה הם הקיצוניים ביותר. הספראו העליון חי חיי מותרות עד שחווה התגלות, עזב את העולם הגשמי של סקס, אוכל, כסף והנאות גופניות – ובחר בדרך של קנאות דתית בשילוב בלתי מתפשר של צניעות וסגפנות.

הדימיון הראשון, וכנראה ההשראה לסיפור הזה, הוא פרנסיסקוס מאסיזי, מייסד המסדר הפרנסיסקני. הוא נולד בשם ג'ובני די פיטרו די ברנרדונה, בנו של סוחר בדים עשיר. יאדה יאדה יאדה, הוא עבר התגלות ובחר להשליך את הכל, לחיות חיי סגפנות כנזיר, ולהקים את המסדר הפרנסיסקני. בניגוד לנזירים, הפרנסיסקנים לא נשארים במנזר. הם מיסיונרים המנסים להחזיר אנשים בתשובה, קוראים לערבות הדדית ונותנים דוגמא בכך שהם חיים בצניעות כמעוט ללא רכוש. האפיפיור הנוכחי, פרנסיסקוס, בחר את שמו כהוקרה לנזיר. הוא, אגב, הראשון שעשה זאת.

הספראו העליון אמנם אדוק, צנוע, סגפן ומיסיונר כמו פרנסיסקוס. אבל הוא גם אלים, קיצוני וחסר סובלנות כמו האינקוויזיציה. לכן השוואה נוספת יכולה להיות לאוסמה בין לאדן – עוד בן עשירים שראה את האור, סונוור עד כדי כך שבחר בחושך, חי חיי סגפנות נוודית, הוליך אחריו אלפים ומיליונים, ורצח אלפים אחרים בשם האמונה. האם הספראו יגיע לכדי כך? העימות האלים בינו לבין הטיירלים והלניסטרים נראה בלתי נמנע.

 

ההיסטוריה המטורפת של משחקי הכס, עונה 6 פרקים 1-2: מי רצח 27 אחים ו-20 אחיות?

מרטין לותר של ווסטרוס: קווים לדמותו של טיריון לניסטר

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, טלוויזיה, משחקי הכס, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על משחקי הכס עונה 6 פרק 3-4: אליזבת הראשונה, ג'ינגס חאן ואוסמה בין לאדן

  1. Ohad Ouziel הגיב:

    סליחה – אבל לדעתי הספארוו הוא הרבה יותר סבונלרולה (savonarola) מכל אלו – ואם כך גם סופו ידוע מראש (ויותר דרמטי בהרבה מהשניים האחרים)

  2. Ohad Ouziel הגיב:

    סבונרולה היה כומר קנאי שהצליח להשתלט על פירנצה במהלך החלק השני של המאה ה-15 אל מול בני משפחת לאניסטר (סליחה מדיצ'י) העוצמתיים, שעיקר כוחם היה אגב כספם הרב. הוא האמין בפשטות – נללם בשחיתות,ויזם קמפיין פורטיני עצום (וגם שרף ספרים וטבע את המושג מדורת ההבלים לכבוד האורע). סבונרולה עסק גם בנבואות שאני חושב שהספארו לא עושה בינתיים, אבל עוד חזון למועד. בכל מקרה אחרי תקופה די ארוכה של מאבקי כוח הוא אפילו הצליח לגרום לגירוש של בני מדיצ'י מפירנצה,
    ועכשיו לנבואות לעתיד – סבונרולה בסופו של דבר (אחרי מאבקים גם באפיפיורות שמקבילה לה אני לא מכיר בסדרה) הוכח ל"מבחן אש" (trail by fire) שבו מאמיניו (הוא עצמו לא היה מספיק טיפש להשתתף) כשלו פחות או יותר (ירד עליהם גשם) מה שהוביל לנפילתו ובסופו של דבר לעליתו על המוקד. ולחזרתם של בני מדיצ'י לפירנצה.

  3. פינגבאק: ההיסטוריה המטורפת של משחקי הכס, עונה 6 פרק 10: נירון קיסר, טרויה וחורבן בית המקדש | זמן מד מן

כתיבת תגובה