ההיסטוריה של משחקי הכס, עונה 7, פרקים 1-2: קונסטנטינוס, משה והר הכסף

תקציר הפרקים הקודמים: משחקי הכס היא סדרה נפלאה עובר חובבי היסטוריה. ג'.ר.ר מרטין מבסס לא מעט מקווי העלילה על אירועים, אנשים ומגמות שקרו בעבר. כמעט לכל מהלך במשחקי הכס יש רפרנס היסטורי.  המטרה בבלוג הזה היא להצביע על המקור המשוער. והפעם: רציחות בני מלוכה ובני משפחה, מאבקים בין שליטים למנהיגי דת וקריסתן של אימפריות וממלכות.

הרעלות בהיסטוריה

The north remembers

העונה הזו מתחילה בחיסולו של בית פריי על ידי הרעלה המונית, עבודה יסודית של ארייה. קו העלילה של ארייה כבר מזמן מגרד את רמת הסבירות מלמטה. אפשר לחלק את הדמויות במשחקי הכס לשתי קבוצות: דמויות היסטוריות, כמו נד סטארק, סרסיי או טיריון, ודמויות מיתולוגיות, כמו ג'ון סנואו או דאינריס. ארייה חצתה את הקו לארץ המיתוס. למהלכים שלה – כמו היכולת להתחפש, להכין רעל, לזמן את כל בני פריי ולהרעח את כולם – אין באמת הסבר רציונלי. הם נקראים כמו סיפורים שנאספו ואוגדו סביב דמות מטושטשת מהעבר.

בכל מקרה, הרעלה היתה ועודנה אמצעי נפוץ לחיסול חשבונות, אם כי לא היו מלכים או שליטים רבים שמתו מכך בוודאות. קיימות השערות שכמה משליטי רומא, כמו דרוסוס יוליוס קיסר (לא לבלבל עם יוליוס קיסר) ורומנוס השני, שליט ביזנט, הורעלו. כך גם לגבי בולדווין, מלך ממלכת ירושלים הצלבנית. הרעלות הן אמצעי יעיל גם היום. אחיו למחצה של קים ז'ונג און, שליט צפון קוריאה, הורעל השנה. מצבע המוסד הכושל ב-1997 בהרעלתו של חאלד משעל ב-1997 היא עוד דוגמא ידועה.

מעטות הן הדוגמאות להרעלות המוניות. המקרה הקרוב ביותר להרעלה של בני פריי הוא "מזימת הנוי" בה ניסו ויאטנמים ב-1908 להרעיל בעזרת אוכל את כל החיילים הצרפתים ששהו במצודה בעיר. צרפת כבשה בזמנו את ויאטנם. המזימה התגלתה ולא יצאה לפועל. לי המהלך הזכיר גם את משפחת גבלס הנאצית. כשהבינו הנאצים שהם עומדים להפסיד, יוזף ואשתו הרעילו את ילדיהם והתאבדו.

ואם אתם עדיין רעבים לפרטים – הנה רשימת לדירוג המורעלים המפורסמים ביותר, אם כי ברוב המקרים לא מדובר ברצח

חיזיון באש: משה וקונסטנטינוס

constantine_vision

קונסטנטינוס והסימן מאלוקים. כל אחד מחפש את הייעוד שלו

סנדור קליגיין רואה באש את המתים המהלכים חוצים את החומה במפגש עם הים, ומקבל עליו בשל כך את האמונה באל האור. אנחנו לא צריכים ללכת רחוק מדי כדי להיזכר בחזיונות אחרים שקשורים בסנה בוער. אש וחיזיון הולכים יחד לפחות מאז ימי סיפורי משה.

אבל אם רוצים למצוא אירוע היסטורי, ולא מיתוס, שבו חיזיון השפיע עמוקות על ההיסטוריה, הדוגמא הטובה ביותר היא קונסטנטינוס, קיסר רומא שהתנצר, ניצר את רומא, והיה כנראה האדם שתרם הכי הרבה להפצתה של הנצרות לאורך ההיסטוריה.

על פי העדויות, קונסטנטינוס היה בדרכו לקרב גשר מילביוס, כשהוא הביט למעלה וראה חיזיון של צלב בוהק מעל השמש ועליו הכיתוב "זהו סימן לניצחונך". הניצחון בקרב גרם לקונסטנטינוס להמיר את דתו. על פי חלק מההיסטוריונים, קונסטנטינוס זיהה את אלוהי הנוצרים עם הליוס – אל השמש הרומאי, או במלים אחרות: אל האור.

דראגון-סטון הוא סרו ריקו?

Cerro rico

הר הכסף בדרום אמריקה. אפשר למות גם בלי הווייט ווקרס

הר הדראגון גלאס שסאם מגלה ששוכן בדראגון-סטון הזכיר לי את "סרו ריקו". זהו הר הכסף שנמצא בדרום אמריקה. הכסף שנכרה מן ההר מהמאה ה-16 והלאה מימן את ספרד והפך אותה למעשה לאימפריה. ההר הוא גם המקור למילה "כסף" בספרדית, פלאטה. במקום הוקמה פוטוסי, שהפכה לאחת הערים הגדולות בעולם באותה תקופה. הכורים בעיר חיוט בתת תנאים ורבים מהם מתו במהלך הכריה. עכשיו נותר לראות אם אם לפוטוסי או סרו ריקו יוכלו ללמד אותנו משהו על הר הדראגון גלאס.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, טלוויזיה, משחקי הכס, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה